top of page

Snelheidsduivels krijgen extra ontradende signalisatie

Bijgewerkt op: 7 dagen geleden




HOEILAART - Niet dat het er plots (verkeers)onveiliger werd, al wordt in het centrum van Hoeilaart nog steeds te hard gereden en houden te weinig automobilisten rekening met de aangeduide zones 30.

Die liggen bijvoorbeeld vaak om en rond scholen. En omdat door werken de J.B. Charlierlaan afgesloten werd en het vele verkeer een omleiding via de Willem Eggerickxstraat moet volgen is het op dat alternatieve traject drukker geworden en rijdt men bovendien ook nu weer daar te hard. In de Charlierlaan moeten de chauffeurs trager rijden eens ze de VONK!-school naderen. In de Eggerickxstraat gaat het om de Sint-Clemensschool, zeg maar omgeving CafƩ 't Boske. In de afgelopen jaren werd daar meermaals gewezen op de aanwezigheid van scholieren en dat via gekleurde vlakken of tekst op het asfalt en meer van dat fraais maar dat lijkt het verkeer niet altijd te vertragen.



Voorkomen

Nu alle voertuigen richting Groenendaal daar tijdelijk voorbij moeten, drong zich extra ontradende signalisatie op. 'Bij een snelheid van max. 30 km/u is de kans op een ongeval kleiner dan bij een snelheid van 50 km/u. De weggebruikers hebben dan immers meer tijd om te reageren en gevaarlijke situaties te voorkomen', luidt het. 'Bovendien is de stopafstand (= reactieafstand + remafstand) veel kleiner. Ook de gevolgen van een ongeval zijn veel minder ernstig bij lagere rijsnelheden. Zo heeft een voetganger een overlevingskans van 95% als hij wordt aangereden door een auto aan 30 km/u, maar overleeft gemiddeld slechts 55% van de voetgangers een botsing aan 50 km/u.'. Niet aangepaste snelheid behoort tot de voornaamste factoren van verkeersongevallen zowel wat betreft oorzaak als de ernst. Dit is niet anders op de schoolroutes en in de omgeving van scholen, waar, op bepaalde momenten, grote concentraties van jonge verkeersdeelnemers direct geconfronteerd worden met autoverkeer dat nog onvoldoende rekening houdt met deze jonge en vaak onervaren gebruikers van de openbare weg. Het is maar dat u het weet.


Foto's Ā© Michel Van Mullem











Comments


bottom of page