Nerocafé ontwaakt in afwachting van een vaste uitbater, restaurant Nomad gooit deuren open tijdens Baloise Belgium-weekend
- Michel Van Mullem
- 17 jun
- 2 minuten om te lezen

HOEILAART – 'Het Nerocafé krijgt opnieuw leven in de brouwerij. In afwachting van een vaste uitbater kiest het lokaal bestuur voor een tijdelijke invulling van de historische horecazaak in het centrum van Hoeilaart', klinkt het.
Restaurant Nomad mag de spits afbijten en opent het Nerocafé tijdens het weekend van de Baloise Belgium Tour, van vrijdag 19 tot en met zondag 21 juni.
Tegelijk wordt het pand opengesteld voor andere horeca- en handelszaken, die het Nerocafé tijdelijk kunnen gebruiken. De beschikbare weekends zullen worden toegewezen in volgorde van aanvraag.
Leegstand
Begin dit jaar lanceerde het lokaal bestuur een oproep voor de uitbating van het Nerocafé. Omdat de enige kandidaat uiteindelijk niet werd weerhouden, bleef het pand voorlopig zonder vaste concessiehouder.Om leegstand te vermijden en de site levendig te houden, kiest het bestuur nu voor een tijdelijke invulling. Die aanpak biedt niet alleen ruimte aan ondernemers, maar laat ook toe om praktische ervaringen op te doen en te onderzoeken welke invullingen het meest aansluiten bij de verwachtingen van inwoners en bezoekers. Daarnaast krijgt het bestuur de nodige tijd om verder te werken aan een langetermijnvisie voor het Nerocafé en de nodige voorbereidingen te treffen voor een duurzame heropstart.
Nomad
De eerste tijdelijke uitbater wordt restaurant Nomad, het gastronomische project van chef-kok Luka Putteman en souschef Mathias Van de Pol. In oktober 2025 openden ze hun eigen restaurant Nomad in Jezus-Eik. Luka deed eerder ervaring op in de keuken van sterrenchef Alain Bianchin. Samen brengen ze een eigentijdse keuken waarin kwaliteitsproducten, ambachtelijke bereidingen en een persoonlijke aanpak centraal staan. 'Tijdens het weekend van de Baloise Belgium Tour brengen ze diezelfde filosofie naar het Nerocafé. Bezoekers zijn welkom om gewoon binnen te springen voor een drankje of een hapje, of kunnen een tafel reserveren voor ‘s avonds. Zo willen de uitbaters zowel wielerliefhebbers, toevallige passanten als nieuwsgierige Hoeilanders ontvangen', luidt het
'Met deze tijdelijke invulling geven we bestaande horecaondernemers de ruimte om hun concept uit te testen én zorgen we ervoor dat deze iconische locatie een rol speelt in ons dorpsleven deze zomer. We zijn blij met een eerste partner als Nomad! Binnenkort volgt meer nieuws over de verdere toekomstplannen met het Nerocafé', aldus schepen voor Lokale economie Joy Sergeys (Team 1560)

Oproep
Naast het weekend dat aan Nomad wordt toegewezen, stelt het lokaal bestuur het Nerocafé ook open voor andere geïnteresseerde horeca- en handelszaken. Dat gebeurt via een open kalender, waarbij de beschikbare weekends worden toegewezen in volgorde van aanvraag. Geïnteresseerde ondernemers moeten voldoen aan de geldende regelgeving en akkoord gaan met de voorwaarden rond onder meer gebruik van het pand, openingsuren en onderhoud. Met deze formule wil het lokaal bestuur het Nerocafé opnieuw een zichtbare rol geven in het dorpsleven, leegstand vermijden en tegelijk ruimte creëren om in alle rust te werken aan een duurzame toekomst voor deze historische horecazaak. Ondernemers die interesse hebben in een tijdelijke invulling van het Nerocafé, vinden binnenkort meer informatie en de voorwaarden op de gemeentelijke website.
Wie 's avonds wil genieten van de keuken van Nomad, kan vanaf 18.30 uur een tafel reserveren via info@one42.be.
(Foto's © Michel Van Mullem)



Opmerkingen