top of page

Neil Young ten top op tribute door Yellow Moon Rising bij 5 voor 12 (★★★★☆)


HOEILAART - Afgelopen vrijdagavond gooide GC Felix Sohie de deuren open voor een concert van de tributeband Yellow Moon Rising uit Tremelo. Deze heren hebben sinds jaar en dag hun hart verpand aan Neil Young en die hebben hem zo vaak beluisterd dat ze vaak niet meer te onderscheiden zijn van diens repertoire en stemgeluid.

Sohie raakte afgeladen vol en het publiek waande zich in een folkschuur waar de gezelligheid de bovenhand nam en de bar bestormd werd.

Bij Moon Rising Moon geen familienamen. Zo is er Nico die zowat centraal staat omdat hij nu eenmaal de steengoede vertolker van de wereldhits en andere van Young onder de knie heeft. Met ritmegitaar, mondharmonica maar vooral zijn uniek stemgeluid weet hij de ruimte te vullen alsof de Canadese grootmeester ( 'Harvest', 'After the Gold Rush', 'On the Beach', Everybody Knows, 'Heart of Gold', 'Everybody Knows This Is Nowhere', 'Rust Never Sleeps', ...) daadwerkelijk voor je ogen staat. Voorts zijn er leadgitarist en backing vocal Geert, de ervaren bassist Marc en puike drummer Steven.



Blootvoets

Samen stralen ze als een jongensclubje op een of andere zolder, de meesten blootvoets, oude staande lamp erbij, tapijtje en heel veel kabels, gitaren, maar vooral en nadrukkelijk aanwezig... een groot scherm dat schitterende zwart-witbeelden toont om het repertoire en de tijdsgeest te verbeelden. Niets dringt zich op en al dat visueels verstoord het muziekfeestje geenszins. Integendeel. Veel warmte eerder en liefde, stadstaferelen of getuigenissen van straatprotest uit de periode dat de VS ook al wereldnieuws leverde. Het concert is zo goed en meeslepend dat we maar al te blij waren dat er niet gekozen werd voor een (muziek)geschiedenislesje, voor enige educatieve feedback, voor het toontje van de schoolmeester.



Intiem

Het concert bevatte een zittend en staand deel met tussenin een pauze. In het eerste werd baan geruimd voor intieme ballades in het tweede voor stevige rock. Yellow Moon Rising laat het met gemak uit de boxen klinken. Wat ogenschijnlijk eenvoudig lijkt is eerder toonbeeld van vakmanschap maar vooral een onnavolgbare bewondering voor muzikaal genie Neil Young. De zaal werd bevolkt door een aanhang die het gebrachte enigszins rustig aanhoorde en dat zal toen ze allen enkele decennia jonger waren anders geweest zijn. Er werd volop genoten en na bijna drie uur concert -het zou bijzonder worden, was beloofd- wandelde iedereen helemaal voldaan de zwoele Hoeilaartse nacht tegemoet. Met onze welgemeende dank aan organisator 5 voor 12.


(Foto's © Michel Van Mullem)



Opmerkingen


bottom of page