Met steun van Vlaams-Brabant kaarsen maken van koffiegruis



VLAAMS-BRABANT - Belgen staan als koffiedrinkers op de 8ste plaats ter wereld. 90% drinkt minstens 1 kopje koffie per dag. Maar slechts 20% van de gebruikte koffiebonen bereikt dat kopje. De rest is afval. Dankzij het project ‘circulatte’ van More2Coffee, Oostrem en De Vlaspit, met de steun van de provincie Vlaams-Brabant, kan nu van koffiegruis kaarsen gemaakt worden.

​Het project ‘circulatte’ werd opgestart door More2Coffee, een circulaire start-up, die innovatieve cases ontwikkelt voor de valorisatie van koffie-afval. Zij zetten koffiegruis om in nieuwe grondstoffen met toepassingen in onder meer verzorgingsproducten, cosmetica en maakmaterialen. In dit project wordt koffiegruis verwerkt tot een kaars, onder het merk ‘circulatte’. Daartoe heeft More2Coffee een ketensamenwerking opgezet met verschillende spelers die elk hun rol hebben. Zo haalt Oostrem, een arbeidszorginitiatief in Herent, 3 ton koffiegruis op bij UZ Leuven. Zij drogen de koffiegruis aan de lucht in hun serre. Uit die gedroogde koffiegruis wordt olie geperst. Met die circulaire koffie-olie maakt De Vlaspit, een maatwerkbedrijf uit Scherpenheuvel, kaarsen. Deze kaarsen worden dan op de markt gebracht door More2Coffee.


Circulaire economie

'De 'circulatte' heeft een uitzonderlijk verhaal. Ze toont aan wat wij belangrijk vinden en niet in het minst de verwevenheid tussen sociale economie en reguliere economie. In dit geval de samenwerking tussen More2Coffee, het maatwerkbedrijf De Vlaspit en een arbeidszorginitiatief Oostrem. Het toont ook het belang van de circulaire economie aan, iets wat de provincie ook ontzettend belangrijk vindt. Daarom ondersteunen we ‘circulatte’ met 40.000 euro vanuit ons subsidiereglement voor sociaal ondernemerschap'. 'En het verhaal van koffie is een prachtige case voor de hele circulaire economie', zegt Frederik Muylle, samen met Dimitri Strybos mede-oprichter van More2Coffee. 'Uit recente gegevens weten we immers dat we in ons land jaarlijks 67.000 ton koffiebonen verbruiken, waarvan slechts 20% in ons kopje beland. Specifiek voor Vlaams-Brabant gaat het over zo'n 6.700 ton, waarvan 5.360 ton (80%) als afval wordt bestempeld. Bijna alle koffiegruis belandt momenteel in de verbrandingsoven als restafval of wordt ingezameld als gft-afval en nadien vergist tot bio-gas. Maar koffiegruis zit boordevol waardevolle nuttige stoffen, zoals olie, vezels, eiwitten, anti-oxidanten en andere actieve bestanddelen. Een enorm economisch potentieel dus, dat tot op vandaag quasi onbenut blijft'.

'We hebben al heel wat ervaring met het o


phalen van koffiegruis uit het UZ Leuven en het manueel drogen in serres op onze site in Herent, waarbij dit drogen wordt uitgevoerd als dagbesteding. Tot nu toe vonden we geen geschikte afzetmarkt voor het gedroogde gruis. Via ‘circulatte’ kunnen we ons sociaal initiatief koppelen aan een concrete circulaire toepassing en wordt er een stabiele lokale afzetmarkt voor het gedroogde koffiegruis gecreëer', zegt Herman Bellemans van Oostrem. 'Reeds vanaf de start, 25 jaar geleden, verzamelen en verwerken we kaarsresten in ons atelier. Met de gerecycleerde paraffine worden nieuwe kaarsen gemaakt. In 2021 werd aldus 83,9 ton kaarsenafval terug gebruikt als grondstof. De ontwikkeling van een nieuwe, 100% bio-gebaseerde, circulaire geurkaars is voor ons een logische nieuwe stap om extra grondstoffen te hergebruiken en de CO2 uitstoot te verminderen', zegt Stefan Rutten, directeur van De Vlaspit.


Koffie-zeepbars

More2Coffee staat in voor de coördinatie van het project en voor het commercialiseren van de 5.000 te produceren kaarsen. Het bedrijf hoopt te kunnen aantonen dat er een markt is voor de circulaire koffiekaarsen en dat de productie verder kan opgeschaald worden tot 25.000 kaarsen per jaar. In 2023 hopen ze ook nieuwe koffie-gebaseerde producten te lanceren, waaronder circulaire koffie-zeepbars. 'Men vindt de circulatte kaarsen ook in de webshop van People Made, een samenwerkingsverband van een 40-tal arbeidszorginitiatieven en sociale economie-organisaties. Onze missie is om het talent en de creaties van de sociale economie en arbeidszorg meer zichtbaar te maken en zo meer zinvolle arbeid te creëren', zegt Greet De Wulf van People Made.



20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven