top of page

Meer witloof op de menukaart



“Witloof is een lokaal en authentiek product waar we terecht trots op mogen zijn. Daarom mag het meer en gevarieerder op menukaarten staan. Met het vernieuwde witloofmuseum en witlooftelers die hun producten op de hoeve te koop aanbieden, stellen we vast dat wandelaars en fietsers een meer uitgesproken witloofbeleving ervaren als de menukaarten van restaurants en cafés daar nog meer kunnen op inspelen”, zegt Gunther Coppens, gedeputeerde voor toerisme.

De jonge groentechef Pieter-Jan Lint en de storyteller Kevin Strubbe lieten de cursisten kennismaken met de grondwitloofteelt door bedrijfsbezoeken en ontmoetingen met de telers. Daarna gingen ze zelf aan de slag tijdens een culinaire workshop met tastings. Het is de bedoeling om naast de traditionele ham-kaas-witloofrecepten op de menukaart, innovatief en creatief aan de slag te gaan met dit plaatselijk topproduct. Fierheid, waardering en goesting om met witloof aan de slag te gaan primeert. Het is ook belangrijk dat de chef zijn/haar weg naar de witlooftelers makkelijk vindt. Het kan gaan van witloofbier, over witloofkroketjes tot witloofgin en witloofburgers.


Streekproducten als toeristische attracties

Via toeristische productontwikkeling en bestemmingspromotie wil Toerisme Vlaams-Brabant zoveel mogelijk bezoekers aantrekken om te wandelen, fietsen en genieten van de Groene Gordel en lokale streekproducten. “Vandaag zijn we hier samen voor de witloofopleiding, die op termijn nog bestendigd kan worden zodra Toerisme Vlaams-Brabant ook voor andere streekproducten opleiding voor horeca kan voorzien: voor lambiek en geuze bijvoorbeeld of asperges, hopkeesten en tafeldruiven. Gasten mogen in Vlaams-Brabant niet letterlijk en figuurlijk op hun honger blijven zitten. De eerste mosselen wil men in Yerseke eten, wel witloof moet mijn bij de start van dit seizoen hier komen eten”, besluit gedeputeerde Gunther Coppens.

(FOTO'S copyright Lander Loeckx)

3 weergaven0 opmerkingen
bottom of page