top of page

Jaarlijks 1.3 miljoen autoverplaatsingen maken Brusselsesteenweg onveilig voor andere weggebruikers



TERVUREN - Met meer dan 1.3 miljoen autoverplaatsingen op jaarbasis zullen fietssuggestiestroken langs de Brusselsesteenweg niet veel veranderen voor een van de drukste en gevaarlijkste straten voor Tervuurse kinderen op weg naar school. De Fietsersbond wil echte veiligheid voor fietsers die jaarlijks meer dan 230 000 verplaatsingen deden langs de Brusselsesteenweg.

Meer dan 1.3 miljoen auto’s? 'Met de langere lichturen begint het Telraam van de Fietsersbond Tervuren vanaf 6u tot en met 21u te tellen waarbij we duidelijk op meer dan 1.3 miljoen auto’s komen op jaarbasis en nog eens 132.500 grote voertuigen4? ', luidt het. 'Gedurende de laatste 30 dagen (24 april tot en met 24 mei) waren er 19507 verplaatsingen per fiets, 6119 stappers, 112015 auto’s en 11048 grote voertuigen'.In de eerste zes maanden van het jaar schatten we dat fietsers 11.8% van de verplaatsingen presteerden tegenover voetgangers (3.7 %), auto's (77.4 %) en grote voertuigen 7 %'.


Subsidieaanvraag

De gemeenteraad van Tervuren gaat deze week de subsidieaanvraag goedkeuren om fietsroutes van en naar scholen veiliger te maken. De uitvoering zal beëindigd moeten zijn voor de lokale verkiezingen van volgend jaar. Na zes maanden tellen van het Telraam was het tijd voor Rutger Dujardin, oud-voorzitter van Fietsersbond Tervuren, om een balans op te maken. En Dujardin woont langs de Brusselsesteenweg. 'Eind 2022 werd bekend gemaakt dat de gemeente op dit segment fietssuggestiestroken wil laten aanleggen. Gezien de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer doorheen deze straat wordt dergelijke symbolische daad zeker niet ontmoedigd, maar stelt zich openlijk de vraag of dit ook maar iets gaat veranderen aan de verkeersleefbaarheid van deze plek", aldus de oud-voorzitter.

'Tijdens de ochtendspits moeten de fietsers — scholieren en pendelaars — mee in de file staan, of zoeken ze hun heil op het voetpad. Indien de gemeente werkelijk het fietscomfort en de fietsveiligheid op deze plaats wilt verhogen, dat zal er eerder gewerkt moeten worden aan het verlagen van de autodrukte doorheen deze straat", zegt Dujardin. 'Fietsers op weg naar school en kinderdagverblijf verdienen een veilige plaats op de rijbaan. Een fietssuggestiestrook is niet meer dan een laag verf die veel geld kost en de echte heraanleg weer vijf jaar doet opschuiven tot de volgende verkiezingen”, aldus Dafydd ab Iago van Fietsersbond Tervuren.


Leefbaarheid

'De verkeerssituatie in het algemeen is erg gevaarlijk rond de GO! campus — De Katjes, De KATtensprong en KAT", zegt Esther Lahou, mama en voorzitter van het oudercomité De KATtensprong op haar beurt. Nog daarbij vermelden dat het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) wegcapaciteiten in functie van leefbaarheid heeft vastgelegd? Voor een woonstraat ligt de capaciteit van leefbaarheid op 250 PersonenAutoEquivalent/uur. Het besproken segment op de Brusselsesteenweg klokt af op een hogere gemiddelde.Het telraam van de Fietsersbond Tervuren hangt sinds 01/11/2022 op de Brusselsesteenweg. Meer specifiek het segment tussen de Vestenstraat en de Hippolyte Boulangerlaan.

63 weergaven0 opmerkingen
bottom of page