top of page

Deel Raad voor Lokale Economie (RLE) ventileert ongenoegen aanpak sluipverkeer en viseert meteen ook functioneren schepen Joris Pijpen (Team 1560)

Bijgewerkt op: 15 mei



HOEILAART - Afgelopen maandag stond er een vergadering van de Raad van Lokale Economie (RLE) gepland waarop volgens de leden erg belangrijke agendpunten zouden worden besproken. Maar omdat Joris Pijpen, schepen voor Lokale Economie afwezig bleef, stemde dat tot flink wat ongenoegen. Enkele middenstanders richtten een niet mis te verstane brief aan de betrokken schepen die als een blog door enkele media werd opgepikt.

We vroegen de betrokken schepen om een reactie en ontvingen voorts duiding van een van de ondertekenaars van de toch wel boze blog. Aanleiding voor de hele commotie blijkt de recente beslissingen omtrent het sluipverkeer die door het gemeentebestuur werd genomen. Al is dat dan weer mobiliteit met ja... een link met lokale economie want, jawel... enzovoort. De verkiezingskoorts stijgt in Hoeilaart, zo blijkt.

'Het eerste agendapunt was de verwelkoming en voorstelling van de nieuwe beleidscoördinator Lokale Economie. Iemand die u mee hebt aangeworven, iemand die u had moeten voorstellen. Maar u was er niet', luidt het in de blog. Volgende punt was de evaluatie van ‘Hoeilaart Bruist’. (Met deze actie wil de RLE het Hoeilaarts ondernemersleven promoten, en de vele klanten bedanken voor het vertrouwen. De RLE besprak wat zijzelf ervan vonden, maar vroegen zich af wat de bedenkingen hierover waren van het gemeentebestuur? Maar zonder schepen Pijpen kwam daar geen antwoord op. En zo ging het maar door: de campagne 'Ik koop in Hoeilaart', het detailhandelspan van Vlaams-Brabant, verder over de vele recente ingrepen inzake mobiliteit in het dorp, en de impact hiervan op verschillende handelszaken, over het feit dat de toelage voor Lokale Handel opvallend werd teruggeschroefd van 15.000€ naar 10.000€.waarom de gemeente voor heel wat van zijn eigen aankopen erg weinig lokaal koopt.


Voeling

'En finaal, beste Joris, ging het over uw betrokkenheid. Luistert u wel naar onze gevoeligheden en aandachtspunten?' lezen we verder in de blog. 'Wat doet u met onze adviezen? De ervaring leert dat u nauwelijks voeling hebt met de RLE. U bent er ook niet vaak, sinds de vergadering van 15 februari 2023 was u op geen enkele bijeenkomst meer aanwezig. Vele handelaars zien u ook amper of nooit. U bent een bedrijvige Facebook-schepen maar daarom kunnen wij, als handelaar, u moeilijk een actieve of steunende beleidsmaker noemen. Jammer, toch?'. En de blogschrijvers besluiten: 'Het is vandaag 13 mei, nog precies vijf maanden en het zijn gemeenteraadsverkiezingen. Wij wensen iedereen erg veel succes toe, maar als u er opnieuw zou bijzijn, dan liefst niet meer als Schepen van Lokale Economie. Dat hoeft niet meer. Graag iemand die ons steunt, die naar ons luistert, die ons een warm hart toedraagt. Iemand die er altijd is'.

Ondertekenaars: Christiane Coorevits – Onthaalouder, Bruno Dils – Elektro-Fix-It, Michel en Lieve Joly-Smets – Holar&Isca, Elsbeth Laureys – Verzekeringskantoor E. Laureys, Frederic Robyn – Schrijnwerkerij Roby, Jan Van Assche – De Brabander Advertising, Jan Vanderstraeten – The Idea Whisperer, Monique Vandervaeren – Bakkerij Vandervaeren. De onthaalouder en schrijwerkerij hadden eerder hun ongenoegen publiek gemaakt in het kader van de nieuwe regels omtrent het sluipverkeer omdat hun thuishavens op een betrokken traject liggen.




Malaise

Een ondertekenaar schreef ons: 'Het ongenoegen sluimert al meer dan een jaar bij de Raad voor Lokale Economie. Het protest is ook niet aan een partij gebonden. Het is een malaise die al een paar jaar heerst bij de Hoeilaartse middenstand. Het negeren van de adviezen van de RLE (en adviesraden in het algemeen) en het zelden of nooit aanwezig zijn van de schepen van economie werken op de zenuwen van de middenstanders. Wat aangezet heeft tot het schrijven van deze brief was de eenzijdige beslissing van het lokale bestuur om iedere morgen straten af te sluiten om het sluipverkeer tegen te gaan ... zonder overleg en in de waan van een proefproject terwijl ingemetste verkeersborden op een andere realiteit wijzen. Hierdoor kwamen een onthaalmoeder en een vrachtvervoerder in de problemen. Beide waren gaan aankloppen bij de gemeente maar kregen geen antwoord. Noem het de spreekwoordelijke druppel. U zal in de bewuste brief ook lezen welke belangrijke punten er op de agenda stonden. Gezien deze drukke agenda waren er dan ook uitzonderlijk veel middenstanders aanwezig op deze vergadering. Middenstanders van diverse politieke kleuren. Dat deze brief niet door iedereen werd ondertekend heeft niets met politiek te maken maar met 'bange' middenstanders'. Wordt vervolgd wellicht?

Tot slot legden we ook ons oor bij de betrokken schepen te luisteren over de bewuste vergadering waarop hij ontbrak. 'Ik had die bewuste dag een gelijklopende en evenzeer belangrijke vergadering die al langer stond ingepland. Ik heb die nog laten verzetten naar een vroeger tijdstip in de hoop te kunnen aansluiten op de vergadering van de Raad voor Lokale Economie (RLE). Dat is dus niet meer gelukt', aldus Joris Pijpen. Op vergaderingen van adviesraden is er steeds een beleidscoördinator van de gemeente aanwezig. Die zorgt voor een verslag van de vergadering en beantwoord ook mogelijke vragen omtrent het beleid indien een schepen verontschuldigd is'.


De agenda van de betreffende vergadering: :

Verwelkoming / voorstelling van de nieuwe Beleidscoördinator Lokale Economie

Evaluatie Hoeilaart Bruist

Overzicht cijfers Ik koop in Hoeilaart (cadeaubonnen)

Stand van zaken provinciale detailhandelscoach

Planning volgende vergaderingen

Varia (leegstand, opstart input voor beleidsplan 2025-2030, …


Heroriënteren

'Daags nadien vernam ik dat er enkele personen aanwezig waren op vergadering die nooit of amper aanwezig zijn. Niet erg, want het kan al eens gebeuren dat je niet aanwezig kan zijn. Maar check dan wel even de voorgaande verslagen vooraleer te besluiten dat het 'welletjes' is geweest, gaat Pijpen verder. 'Wat betreft het budget van 15.000 euro, dat is al sinds vorig jaar gereduceerd naar 10.000 euro omwille van besparingen en het heroriënteren van budgetten die in heel de organisatie hebben plaatsgevonden. Zoals in elk ander bedrijf of handelszaak wel voorkomt. Dat is dus reeds op een eerdere vergadering toegelicht. Wat de auteur van het artikel gemakkelijkheidshalve niet noemt is dat ik als schepen dit budget enkel jaren terug geïntroduceerd heb in de Raad Lokale Economie om, vanuit de handelaars zelf, bestaande acties uit te breiden of met nieuwe acties te komen. Dat gaat dus in totaal over de hele legislatuur over zo’n 50.000 euro. Niet mis als ondersteuning. Ik ben benieuwd welke gemeente van de omvang van Hoeilaart dat doet en of de auteur en ondertekenaars van het artikel dit wel degelijk beseffen'.

'Wat betreft de kritiek op de opmaak van het detailhandelsplan', zegt Pijpen. 'Dit zit nog maar in de startfase en dit is uitgebreid toegelicht door de provinciale detailshandelcoachen op een ruimere handelaarsavond, waar de heer Joly en de voorzitter van de RLE niet aanwezig waren. Niet erg, want het kan al eens gebeuren dat je niet aanwezig kan zijn. De detailhandelscoachen hebben het traject van bevraging aan inwoners en handelaars afgerond en toegelicht op een tweede handelaarsavond. Op dit moment zijn de detailhandelscoachen een aantal voorstellen tot acties aan het uitwerken waar RLE, ten gepaste tijde, haar advies op zal kunnen geven'.


Mobiliteit

'Wat betreft Hoeilaart Bruist, dat is een steengoed initiatief van de RLE dat blijvend ondersteunt zal worden. Dit behoeft geen verdere beoordeling van het bestuur, maar wel van de RLE zelf. Wat betreft lokaal aankopen laat ik de cijfers spreken. Jaarlijks besteedt de gemeente bijna een half miljoen euro aan aankopen in Hoeilaart. Denk bv aan groenonderhoud, drank, voedingswaren, drukwerk, grafische vormgeving, …', aldus de schepen.

'Wat betreft mobiliteit. De afgesloten bocht van Oudergem naar Waterloo aan Leonard, zorgt voor veel extra verkeer in Hoeilaart dat hier niet moet zijn. Enkel de hoofdwegen kunnen die toevloed aan en daarom is er gekozen om snel te handelen en een totale catastrofe te vermijden. Indien er zaken of ondernemingen last van ondervinden zullen we bijschaven waar mogelijk, maar veel opties zijn er niet'.

'Ik ben een toegankelijke, betrokken schepen en een e-mail of telefoon van de heer Joly had hem wellicht heel wat moeite kunnen besparen. Toch heeft hij er voor gekozen om een blogpost te schrijven, ondertekenaars van het artikel te zoeken en dit meteen via sociale media te verspreiden. Gezien zijn verleden als N-VA raadslid van de oppositie moet ik het wellicht niet te ver gaan zoeken waarom voor die weg is gekozen', zegt Joris Pijpen. 'Ik kan alleen maar hopen dat de RLE nu niet zal misbruikt worden als vehikel om aan politieke oppositie te doen, met als enkel doel om het bestuur in een slecht daglicht te stellen. Maar ik vrees er eerlijk gezegd een beetje voor en dat er nu een totale leegloop van de adviesraad dreigt. Ik werk in ieder geval voort en ook voor mijn andere beleidsdomeinen, waaronder mijn nieuwe bevoegdheid Wonen. Daar is de transitie van de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting naar de nieuwe woonmaatschappij Woontrots volop aan de gang'.


Foto's © Michel Van Mullem


Ter info: het is niet de bedoeling dat PITnieuws vanaf nu zo uitvoerig wil/kan ingaan op interne politieke aangelegenheden al blijven we in de gaten houden of die al dan niet bredere uitstraling krijgen op de nakende verkiezingen. Zoveel is zeker. Dat is PITnieuws.




346 weergaven1 opmerking

댓글 1개


Loïc Fiermans
Loïc Fiermans
5월 14일

Jammer dat de auteur het inhoudelijk antwoord van de schepen op de blogpost van de heer Joly helemaal naar onder duwt want dit is duidelijk een bewuste beschadigingsoperatie uit cd&v en n-va hoek, alleen zullen ze nu het tegendeel beweren natuurlijk. Ik zou voorstellen dat ze allen op het terras van Holar & Isca gaan zitten en het uitpraten, maar die zaak is jammer genoeg vaker gesloten dan open.

편집됨
좋아요
bottom of page