top of page

De grote middelen voor een klein stationneke



HOEILAART/GROENENDAAL - Vanaf zaterdag 8 april starten de werken om de oude brug aan het station van Groenendaal aan te passen aan de noden van het GEN (Gewestelijk ExpresNet). TUC RAIL, NMBS, De Lijn en de gemeente Hoeilaart werken er samen aan een betere onthaalinfrastructuur voor de reizigers. De volledige spoorlijn Brussel-Namen (L161) wordt overigens aangepakt en dat toont zich als een huzarenstuk.

Het gaat immers niet enkel om het leggen van een derde en vierde spoor. Alle stations, bruggen, enzomeer dienen aangepast te worden. Ook de idylische stationsomgeving moet er dus deels aan geloven. Rondom het zieltogend stationsgebouwtje wordt sinds enige tijd koortsachtig gewerkt. Jaren lag de locatie er enigzins verkommerd bij maar nu gaan buldozers en kranen er te keer als nooit tevoren. Zo wordt alles klaargemaakt om vanaf zaterdag 8 april het oude brugje aan Groenendaal station te vervangen door een nieuwe! 'Dat is nodig om nog 2 nieuwe sporen te leggen om dan in 2025 meer treinen te laten stoppen van en naar Brussel. De werken duren het hele Paasweekend en als alles goed gaat zijn ze op dinsdag 11 april afgewerkt! Bovendien zullen we ter hoogte van het station Groenendaal ook de sporen en de bovenleiding vernieuwen, voorzien we afwateringswerken en werken we de brug in de Ildefonse Vandammestraat verder af', klinkt het.


Parkeerplaatsen

Een maximaal aantal parkeerplaatsen zal behouden blijven in functie van de technische mogelijkheden en beschikbare ruimte. Voorts zal het station bereikbaar blijven voor de bussen van De Lijn. Fietsers en voetgangers zullen altijd doorgang hebben richting R0 of het bosmuseum. De werken vinden voornamelijk overdag (7u-18u) en in de week plaats en zullen er voor zorgen dat er geen treinverkeer mogelijk zal zijn tot 16 april. 'Sommige werken kunnen we echter enkel 's nachts uitvoeren. Zo hoeven we eerst en vooral het treinverkeer niet te hinderen en overdag het verkeer niet stil te leggen. Bovendien is het ook veiliger voor de werknemers op onze werven', laat de spoorwegen weten.


Hinder

Tussen de horeca aan het stationsplein en het stationsgebouw werden intussen betonnen constructies gebouwd met het oog op de nieuwe spoorbrug. De grote middelen zullen worden ingezet om de nodige brugdelen op hun plaats te krijgen. Daartoe staat intussen een gigantische kraan klaar. Tot 24 april 2023 is de Ildefons Vandammestraat daarom afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Om de werken uit te kunnen voeren dient men gebruik te maken van de parking aan het oude stationsgebouw van Groenendaal. Daarom zal er geen mogelijkheid zijn om daar te parkeren gedurende enkele weken. Als alternatief kan men parkeren aan Groenendaalsesteenweg 143. Niet onbelangrijk om te melden: omwille van het gebruik van zware machines zullen deze werken geluids– en trillingshinder met zich meebrengen.

Het treinverkeer is volledig onderbroken van 8 tot 17 april 2023. Treinverkeer is terug mogelijk vanaf de eerste trein op 17 april. Meer info over de aangepaste dienstregeling via de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app.

Bedoeling is om tegen 2025 de 4 sporen in gebruik te nemen.


(Foto's Michel Van Mullem)









334 weergaven1 opmerking

1件のコメント


Dank voor uitgebreide info

いいね!
bottom of page