TERVUREN - De Regie der Gebouwen heeft de voetgangers- en fietsersbrug aan de Keizerinnedreef in het park van Tervuren teruggeplaatst. Die was sinds mei 2023 in restauratie om haar oorspronkelijke uitzicht te herstellen en de stabiliteit en veiligheid te verbeteren.
Uittredend staatssecretaris van de Regie der Gebouwen, Mathieu Michel die het lint kwam doorknippen zei: "Dagelijks werken we samen met de Regie der Gebouwen onder andere aan het behoud van ons erfgoed en het garanderen van de veiligheid van deze sites voor de bezoekers ervan. Daar ben ik erg trots op. Het is veel meer dan een institutionele missie, het is een engagement naar onze geschiedenis en de toekomstige generaties. De restauratie van de voetgangers- en fietsersbrug aan de Keizerinnedreef in het park van Tervuren is een belangrijke verwezenlijking in het behoud van ons historisch erfgoed. Dit project, dat respect voor authenticiteit combineert met verbeterde stabiliteit en veiligheid, toont ons engagement om onze monumenten te valoriseren en te behouden voor de toekomstige generaties. Dankzij deze werken zullen de vele bezoekers ook gemakkelijk en veilig door de verschillende zones van het park kunnen wandelen en de schoonheid ervan ontdekken."
Kleuronderzoek
De brug dateert van 1896 en maakt deel uit van de Keizerinnedreef, die evenwijdig loopt met het kanaal dat de twee grote vijvers in het park van Tervuren met elkaar verbindt. Ze bevindt zich op de aslijn van het gebouw van het AfricaMuseum, die loodrecht op de Leuvensesteenweg is ingeplant. Deze vormt ook de hoofdas van de symmetrische Franse tuinen die in 1895 door Elie Lainé werden ontworpen. De brug is bijna 20 meter lang en 10 meter breed. Doorheen de jaren was de brug zichtbaar verweerd geraakt en voldeed de structuur niet meer aan de noodzakelijke eisen rond veiligheid en stabiliteit. Een grondige restauratie drong zich dus op.
'De restauratie van de brughoofden, die bestaan uit een kern van bakstenen en een afwerking in beige kalksteen en blauwe hardsteen. De stenen werden schoongemaakt en waar nodig werden beschadigingen hersteld en kapotte stenen en voegen vervangen', laat het werkverslag weten. 'De restauratie van de originele kolommen en liggers en het toevoegen van nieuwe kolommen en liggers om de stabiliteit en veiligheid te verbeteren. De vervanging van de funderingen van de brug. Hiervoor moest een deel van de vijver drooggelegd worden met een waterkering. De restauratie van de gietijzeren borstweringen. Deze werden ontmanteld en in een atelier gerestaureerd. De vernieuwing van het wegdek. Het verven van de metalen onderdelen van de brug in een lichte, grijze kleur. Dit komt overeen met de oorspronkelijke kleur op basis van historisch kleuronderzoek.
Beplanking
Terugplaatsing en afwerking van de brug in verschillende fasen. De brug werd vanaf 24 juni 2024 gemonteerd. Dit omvatte het terugplaatsen van de metalen kolommen en liggers. Vorige zomer werden de gerestaureerde borstweringen teruggeplaatst. Voor de veiligheid wordt er extra valbeveiliging aangebracht in de vorm van een discreet draadnet uit inox. Het wegdek van de brug, die vroeger uit een houten beplanking bestond, werd ook na het bouwverlof vernieuwd. Er wordt een metalen beplanking voorzien met een fijne korrel, in een kleur die aanleunt bij de dolomiet van de parkpaden. Het middenpad werd voorzien van cementbetonverharding, die zal aansluiten op de bestaande asfaltverharding van de Keizerinnedreef voor een betere berijdbaarheid. De voetpaden aan weerszijden van het middenpad worden drempelloos aangesloten op de bestaande parkpaden in dolomiet'.
Foto's © Michel Van Mullem
Comments