top of page

Open Scholendag in KA Tervuren met rondleiding en ronde tafelgesprek met onderwijsminister Weyts



TERVUREN - Afgelopen vrijdag organiseerde het departement Onderwijs & Vorming over heel Vlaanderen voor het eerst een Open Scholendag. In onze regio ging Minister Ben Weyts (NV-A) op bezoek op de scholendag van het KAT in Tervuren.

Op deze allereerste Open Scholendag was het de bedoeling dat mensen die geïnteresseerd zijn om de overstap naar het onderwijs te maken, een dagje mogen meelopen met leerkrachten in de praktijk. Zo hebben ze al een eerste indicatie van wat de job zoal inhoudt. Bij zij-instromers merkt men bijvoorbeeld dat niet iedereen een realistisch beeld heeft over leerkrachten.

In het KAT verzorgde het directieteam een rondleiding en een voorstelling van de school. Vervolgens hadden Klasdates plaats, individueel programma voor elke deelnemer op basis van achtergrond en opleiding. Zo waren er lesbezoeken bij Ruimtelijk bewustzijn en wiskunde. Aan het eind volgde een ronde tafelgesprek met de deelnemers, onze zij-instromers (Fabian Hendrickx, Marc Van Baelen en Joris Thielen) en het directieteam,in aanwezigheid van minister van onderwijs Ben Weyts (NV-A).



Het GO! atheneum KA Tervuren (www.KATervuren.be) is een middelgrote secundaire school in Tervuren. In totaal zitten er 723 leerlingen in het atheneum. In Tervuren staan we bekend als ‘Het KAT’. Op de campus is er ook een kinderdagverblijf (De Katjes) en een lagere school (De KATtensprong),kortom een campus voor kinderen van 0.5 tot 18 jaar. De betrokken scholengroep (www.SCOOP.be) organiseert op de campus ook lessen van de Academie voor Podiumkunsten (www.APKO.be ). KAT is een GO!-school, onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (www.g-o.be). Naast het KAT is er sinds kort ook een vestigingsplaats in Hoeilaart: Tienerschool VONK! voor leerlingen van het 1ste en 2de secundair.




Het is een bewuste keuze om met een directieteam de school te leiden. Een stevige tandem om het KAT verder vorm te geven, vanuit een strategisch plan ‘KAT 2030’, om zo de hedendaagse uitdagingen met het team richting te geven. Bram Bartholomees is er directeur. Bachelor geschiedenis, Nederlands en economie, gestart in 2000 als KAT-leerkracht en vervolgens intern doorgegroeid tot adjunct-directeur. Van 2020 tot 2022 aan de slag bij Klasse om vervolgens terug te keren naar het KAT als directeur. Patricia Coulange op haar beurt is adjunct-directeur. Bachelor Frans, geschiedenis, NCZ, op onze school gestart in 2011. In 1998 gestart in De Brug Vilvoorde met een passie voor Frans. Een hart voor beleid en innovatie in onderwijs leidde tot haar functie als adjunct-directeur in 2020 op het KAT.


Zij-instromers op het KAT

Het KAT telt 91 personeelsleden, vestigingsplaats VONK! telt 12 medewerkers. Op dit moment is slechts 1 vacature (leerkracht geschiedenis, 9 lesuren) niet ingevuld. 'Toch was dit het afgelopen schooljaar niet vanzelfsprekend. Een school in groei heeft nieuwe collega’s nodig. Daarnaast vertrokken 4 leerkrachten – gespreid over het jaar - om dichter bij huis te werken. Het invullen van vacatures met toekomst lukt nog wel, al is dit dikwijls pas na een aantal weken. Bij het plaatsen van vacatures komt amper reactie. Vacatures voor korte vervangingen krijgen we niet meer altijd ingevuld', klinkt het.



'Als school is het dan ook een complexe uitdaging. De ultieme oplossing bestaat niet. Het eigen netwerk aanspreken, samenwerken met hoger onderwijs en eigen initiatieven opzetten (o.a. een digitale jobbeurs van onze scholengroep, uitgebreide aanvangsbegeleiding,…) zijn maar enkele voorbeelden hoe we nieuwe leerkrachten aantrekken. Van de nieuwe collega’s dit schooljaar maakten enkele collega’s de omgekeerde beweging. Ze komen van een andere school, om dichter bij huis te werken en/of kozen bewust voor het innovatieve pedagogisch project van onze school. Zo trekken we ervaren leerkrachten aan. Ook bood een oudcollega van het secretariaat (gepensioneerde), van opleiding wiskundeleerkracht, zich aan om onzeleerlingen mee te begeleiden. Maar ook verschillende zij-instromers waagden het afgelopen jaar de sprong naar onderwijs (en onze school)';

Zij waren ook aanwezig om de deelnemers van de Open Scholendag te informeren. We stellen ze even nader voor... Fabian Hendrickx (46 jaar) : Industrieel Ingenieur Elektronica, 17 jaar ervaring in de privé als zelfstandige, sinds oktober 2022 aan de slag als leraar wiskunde. Marc Van Baelen (60) : destijds afgestudeerd als regent in de Handelswetenschappen, sinds 1989 actief als zelfstandige in zijn eigen bedrijf, in oktober 2022 teruggekeerd naar het onderwijs als leraar wiskunde in de 1ste graad. Joris Thielen (37): industrieel ingenieur elektronica-ICT, 12 jaar gewerkt als ingenieur in de openbare sector (o.a. bij Skeyes, Infrabel), vervolgens gekozen voor een educatieve master (verkort traject) van de Katholieke Universiteit Leuven met vakdidactieken fysica en informatica en sinds september 2022 leraar ruimtelijk bewustzijn en fysica. Eline van der Linden (28): Master Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, combineert haar lesopdracht als leraar natuurwetenschappen met de studie tot educatieve master aan de Vrije Universiteit van Brussel.




Toekomstgericht

De KAT-campus is in volle bloei en ontwikkeling. Afgelopen schooljaar startten de leerlingen van het 1 ste en 2de jaar in een nieuw innovatief gebouw én een nieuw pedagogisch project. Het nieuwe gebouw is vooruitstrevend in Vlaanderen en is de leerplek voor 350 leerlingen van de 3de graad lager onderwijs en de 1ste graad secundair (leeftijd van 10-14 jaar). Met 7 leerlabs en ateliers voor crea, muziek, techniek, wetenschappen en koken is dit een uitdagende, moderne leeromgeving. 'Hierbij stappen we af van de klassieke klassamenstelling en werken we met leerlabs van +/- 50 leerlingen en 2 of 3 leerkrachten. Een leerlab bestaat uit verschillende onderwijsruimtes (samenwerkplekken, kleine stille ruimtes, instructielokalen en een parlement)', luidt het. 'Via co-teaching kunnen leerkrachten werken rond dezelfde leerstof of parallel andere leerstof aanbrengen in verschillende werkvormen en groepssamenstellingen. Op die manier willen we jongeren voorbereiden op hun plaats in de maatschappij van vandaag en morgen. Het succesvol verder studeren is daarbij een voorkeurtraject. Dat is onze missie. Het wordt meer en meer duidelijk dat de recepten van vroeger niet langer werken. Wij kiezen ervoor om – naast het doorgeven van kennis – te werken aan de leergierigheid van jongeren. Onze leerlingen ervaren vanaf het eerste jaar hoe ze via onderzoek de wereld verder kunnen ontdekken. Zo ontwikkelen ze hun eigen kritisch denkvermogen en creativiteit. Met inspirerende en uitdagende lessen, leerkrachten als vakexpert en leercoach binnen een sterk team, met een hedendaagse kijk op respect en discipline maar ook inzetten op feedback en remediëring én een positief evaluatiebeleid waar fouten leerkansen zijn. Op die manier zetten we in op leergierigheid en stimuleren we een positief kritische ingesteldheid. Leerlingen en leerkrachten leggen samen de lat hoog, elke dag opnieuw. Het studieaanbod bestaat vooral uit doorstroomrichtingen. We bieden een breed gamma studierichtingen aan: Moderne Talen, Latijn, Humane Wetenschappen, Natuurwetenschappen, Economische Wetenschappen of Bedrijfswetenschappen. Daarnaast organiseren we ook 1studierichting in dubbele finaliteit: ‘Bedrijf en organisatie’.


Contactgegevens:

GO! atheneum KA Tervuren, H.Boulengerlaan 7, 3080 Tervuren.

info@katervuren.be 02/766.11.11





40 weergaven0 opmerkingen
bottom of page