top of page

Leen Voet en Jill Magid in M Leuven



LEUVEN - Op 7 april opent M de eerste uitgebreide overzichtstentoonstelling van de Belgische kunstenaar Leen Voet (foto boven). Parallel loopt de eerste solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Jill Magid in België. Twee zeer verschillende hedendaagse kunstenaars krijgen van het museum zo de kans om nieuw werk te maken en een breed publiek te bereiken.

M brengt voor het eerst een grote tentoonstelling die een overzicht biedt van het werk van Leen Voet. Voet was in ons land al te zien met opgemerkte tentoonstellingen bij onder meer Wiels Brussel, Netwerk Aalst of CIAP in Hasselt. M brengt 15 jaar werk samen, aangevuld met nieuwe creaties en een publicatie. In dezelfde periode presenteert M nieuw werk van Jill Magid. ‘The Migration of the Wings’ is een beschouwing in film en sculptuur van een van de meest iconische beelden van Leuven: ‘Het Laatste Avondmaal’ (1464-8) van Dieric Bouts. Het werk van Jill Magid was recent te zien in heel wat vooraanstaande kunstinstellingen wereldwijd, van Centre Pompidou in Parijs tot Renaissance Society in Chicago.


Ruimtelijke installaties

'Met beide tentoonstellingen wil M opnieuw belangrijke artistieke stemmen belichten en naar het publiek brengen', vertelt Bert Cornillie, schepen van cultuur en voorzitter van de raad van bestuur van M. 'Leen Voet heeft een gevestigd oeuvre en leverde al een belangrijke bijdrage aan het hedendaagse kunstlandschap. Toch is er in ons land nog geen overzicht van haar werk gepresenteerd – tot nu. Tegelijkertijd is M een platform voor internationale kunstenaars. Het is heel bijzonder dat Jill Magid speciaal voor M een nieuw filmwerk gemaakt heeft, met als vertrekpunt de geschiedenis van een collectiestuk uit de 15e eeuw.' Leen Voet maakt reeksen schilderijen die samenkomen in ruimtelijke installaties. In M toont ze voor het eerst meerdere van die groepen. Aanleiding en vertrekpunt voor elke reeks is een specifieke interesse van de kunstenaar in zowel culturele gebruiken als elementen uit haar eigen omgeving. Haar onderwerpen doen nadenken over het kunstenaarschap, machtsverhoudingen en maatschappelijke structuren waaronder het gezin, autonomie, religie of het onderwijs. Elke reeks vertrekt daarbij vanuit een eigen logica, voorschriften of regels die tot variaties en nieuwe beslissingen leiden. Haar werken stellen de toeschouwer de vraag wat onze affectieve band is met de dingen die ons omringen. Hoe stuurt context en verwachting onze blik? Hoe kijken we naar beelden? Wat kan een schilderij zijn?


Jill Magid


Vrouwelijk model

De uitgebreide tentoonstelling bij M brengt schilderijen en tekeningen uit verschillende reeksen van de afgelopen jaren samen. Leen Voet maakte voor M daarnaast een nieuwe serie – gebaseerd op drie schilderijen uit de collectie van het museum – waarmee ze ingaat op het motief van het kunstenaarsatelier en het vrouwelijke model in de schilderkunst. Parallel verschijnt de eerste monografie (Nederlands/Engels) over haar werk, getiteld ‘For all the Cats in the World’. Het boek, uitgegeven door Ludion en M Leuven, is uitgebreid geïllustreerd, en bevat een essay van Martin Germann en een gesprek tussen de kunstenaar en Eva Wittocx. 'Voor het eerst worden verschillende reeksen uit de afgelopen 15 jaar in een uitgebreide tentoonstelling samengebracht, met tal van bruiklenen uit collecties', vertelt Eva Wittocx, curator van de tentoonstelling. 'Het publiek kan zo in de breedte met haar bijzondere werk kennismaken. De nieuwe reeks schilderijen die we in de torenzaal van M tonen, zijn daarbij een belangrijke nieuwe stap in haar praktijk.'


Jill Magid


Het Laatste Avondmaal

De tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Jill Magid (°1973) verkent thema's als ballingschap en diaspora, oorlog en repatriëring, door middel van sculpturen en een film- en geluidsinstallatie. De film volgt de bewegingen van het drieluik ‘Het Laatste Avondmaal’ (1464-8) dat Dieric Bouts in opdracht schilderde voor de Sint-Pieterskerk. Het drieluik werd in 1707 ontmanteld, toen het centrale paneel van zijn zijluiken werd ontdaan. Vervolgens reisden de zijpanelen verder, zowel legaal als onder geweld, toen ze ingezet werden als herstelbetalingen tussen Duitsland en België. Het werk onderzoekt het opvallende contrast tussen de onbeweeglijkheid van het centrale paneel en de voortdurende migratie van de zijluiken, die scènes van de Joodse diaspora uitbeelden. ​'Voor haar eerste Belgische solotentoonstelling realiseerde Jill Magid een nieuwe productie die ontstaan is vanuit een van Leuvens meest waardevolle erfgoedschatten ‘Het Laatste Avondmaal’ van Dieric Bouts', zegt Valerie Verhack, curator van de tentoonstelling. 'De film die bij ons de internationale première krijgt, gaat dieper in op de manier waarop kunstobjecten kunnen worden ingezet als politieke pionnen, en hoe ze nog steeds sporen van geweld kunnen bevatten.' ​

M opent beide tentoonstellingen feestelijk op donderdag 06.04 om 20:00. Toegang is gratis en kan zonder inschrijving. De tentoonstellingen lopen van vrijdag 07.04.23 tot en met zondag 10.09.23. Meer informatie en tickets op mleuven.be/leenvoet en mleuven.be/jillmagid.


Leen Voet


Leen Voet


Leen Voet






37 weergaven0 opmerkingen
bottom of page