OVERIJSE - Een lezer maakte er ons op attent dat we het tot op heden enkel hadden over de laadpalen in Hoeilaart en Tervuren. En dat terwijl er in Overijse helemaal geen exemplaren zouden staan.
Wij dus meteen de bevoegde schepen gecontacteerd met de vraag hoe het in Overijse zit met de laadpalen want Tervuren, en voordien ook Hoeilaart, pakten reeds uit met een laadpalenplan (edoch zonder concrete plekken en zonder budget - dixit Peter Lombaert) …. Maar eigenlijk gaat het om het plan van minister van mobiliteit Peeters (Open VLD).
De Vlaamse minister heeft de behoefte aan laadpalen tegen 2025 vastgelegd. De berekening gebeurde in functie van het aantal inwoners, het aantal vrijstaande woningen, het inkomen van de inwoners en het autobezit in de gemeenten
Maleizen
Volgens die berekening heeft Overijse tegen 2025 21 tot 100 laadpuntequivalenten nodig (Tervuren 100 à 200). Maar Overijse heeft nu al 75% van die behoefte ingevuld', aldus Peter Lombaert (Open VLD/GROEN Overijse), Overijsese schepen van mobiliteit. 'In elk gehucht staat minstens 1 publieke of semi-publieke laadpaal. Op de Brusselsesteenweg staan bij de warenhuizen en de garages vele laadpalen, waarvan ook enkele snel-laders (die meer laad-equivalenten vertegenwoordigen) (Tervuren en Hoeilaart zitten bv onder de 25% van de geschatte behoefte in 2025). Dus Overijse heeft iets minder urgent een groot plan nodig, ook al omdat er de komende jaren nog heel wat laadpalen bijkomen (bv houthakkersstraat in Jezus Eik, 6 palen en ondergronds kabels voor nog eens zoveel palen, aan den tram 3 laadpalen, aan P+R in Malezien en aan nieuwbouw ‘oude schuur in Maleizen ook nog een aantal palen, en dan komen er met mondjesmaat publieke laadpalen op 200 meter van burgers die een aanvraag doen omdat ze geen plek hebben bij hun huis. We werken met de administratie wel aan een strategie om ook in de gehuchten en grote woonwijken voldoende laadmogelijkheden te voorzien'.
Bijgaande foto's werden in Hoeilaart genomen waar we enkele laadpalen in het centrum vonden.
FOTO'S Michel Van Mullem
Comments