top of page

Hoe je de hinder omheen station Groenendaal overleeft



HOEILAART - Ondanks het feit dat onze spoorwegen het vaak laten afweten, er om de haverklap een treinstaking te noteren valt en het met de stiptheid ook al niet de betere kant opgaat, geeft Hoeilaart de treinreiziger anno vandaag enkele tips.

Een stipte trein is zo goed als onbestaand. Als je in Hoeilaart of Groenendaal de trein wil nemen tel je best zo'n tien minuten of langer bij het vertrekuur. Die vertraging blijkt telkens te ontstaan in het station van Louvain-La-Neuve. Misschien is het een idee om op het uurrooster gewoonweg alle vertrekuren met 10 minuten te verlaten. Dan komt de trein op tijd. Toch? Intussen wordt er eindelijk nog eens gewerkt aan het spoor nadat er jarenlang geen steen werd verlegd. In de stationsomgeving van Groenendaal is het momenteel het drukst. Het lijkt net of er over een jaar of zo een editie van het WK voetbal in Hoeilaart zal plaatsgrijpen. 'Er wordt een fietssnelweg aangelegd langs de N275, er komt een ecorecreaduct over de Ring, het hele stationsplein wordt heraangelegd en tot slot zijn er ook nog werken aan het spoor en de spoorwegbrug in de I. Vandammestraat', klinkt het. 'Hierdoor is het niet altijd eenvoudig om tot aan het station van Groenendaal te geraken. We geven je mee hoe je toch veilig en vlot de trein kan nemen tussen Brussel en Ottignies', communiceert Hoeilaart verder.


Spits

En verder lezen we: 'Wanneer er treinen rijden is er voor voetgangers doorgang mogelijk van en naar de perrons gedurende elke fase van de werken. Hou er rekening mee dat je soms wat moet omlopen en dat het mogelijk een minuut of twee langer duurt om het perron te bereiken'. Pieter Muyldermans (PRO Hoeilaart), schepen van Mobiliteit: 'Station Hoeilaart is een alternatief voor station Groenendaal. Er stopt in de spits een trein minder, maar het station ligt op wandelafstand van het centrum van Hoeilaart. Er werd de laatste maanden bovendien geïnvesteerd in voetpaden om het station toegankelijker te maken'.

Muyldermans, zelf fervent fietser, meldt bovendien dat er voor fietsers altijd een doorgang vrijgehouden wordt wanneer er treinen rijden. Mits enkele minuutjes extra geraak je dus steeds op het perron. Om je fiets veilig te stallen werd er in samenwerking met de NMBS een afgesloten fietsenstalling voorzien. Bij de gemeente krijg je daar alle info over of je klikt even naar de betrokken website van Hoeilaart.

Het station van Groenendaal is bereikbaar met de bussen van De Lijn (lijnen 830, 395, 553, 595 en 598) en TEC (lijn 366) als die tenminste rijden. Het personeel durft ook al eens het werk neerleggen en af en toe rijdt een aangekondigde bus... helemaal niet. Als alles volgens het boekje verloopt zal de gemeente proberen om tijdens de werken maximaal plaats vrij te houden zodat de bussen zich correct kunnen stallen en keren. 'Door de werken in de omgeving is het mogelijk dat ook de bus enkele minuten vertraging heeft', klinkt het beleefd en netjes.


Hinder

'Pendelaars die met de auto naar het station van Groenendaal komen, ervaren onwaarschijnlijk de meeste hinder. Het aantal parkeerplaatsen ligt tijdens de werken drastisch lager. Afhankelijk van de fase van de werken zal er haast geen parking meer zijn', klinkt de boodschap voor de autofanaten. 'Via een kiss & ride is het mogelijk om, zonder te parkeren, treinreizigers af te zetten en op te pikken. Om ervoor te zorgen dat de bussen van De Lijn steeds hun halte kunnen bereiken en terugdraaien, zal er streng opgetreden worden tegen foutparkeerders. Wil je zeker zijn van een parkeerplek aan een station, dan kijk je best uit naar alternatieven, zoals de parking aan het station van La Hulpe. Zeker wanneer je van buiten Hoeilaart pendelt, kan dit een aanzienlijke tijdswinst opleveren en onnodige parkeerstress vermijden'. Veel geluk en prettige feestdagen.


Foto's © Michel Van Mullem






106 weergaven1 opmerking
bottom of page