Fietstunnel Welriekende lijkt eerder... voor autoverkeer



OVERIJSE - Ter hoogte van de Welriekende zijn volop werken aan de gang om de oude fietstunnel toegankelijker te maken. Die werf is op zijn beurt een onderdeel van de werken aan de Ring, in dit geval gaat het om één van de ingrepen om het fietsen te bevorderen, zowel functioneel als recreatief. Om dat alles mogelijk te maken werd een flinke hap uit het omliggende groen genomen. Zo'n opvallende hap dat er straks misschien wel 'autoverkeer stiekem zou kunnen doorrijden zoals onlangs nog het geval was in Aalst.

'Ik denk dat iedereen begrijpt dat een fietstunnel waar je niet kan door fietsen omdat je de trap moet nemen niet meer van deze tijd is', legt Patrick Huvenne op onze vraag uit. Huvenne is regiobeheerder van het Agentschap Natuur en Bos die we even over de zaak polsten . 'De tunnel moest dus worden aangepast, vervolgens zijn de ontwerpers en de vergunningverleners gaan bekijken hoe dat kon gebouwd worden met minimale impact op de natuur. Zoals altijd als je een werf uitvoert ziet dat er nogal wreed uit, maar voor zover ik kan inschatten (ik kom er niet zeer vaak, ben voor jullie vraag even langs gegaan) houdt de aannemer zich behoorlijk goed aan de grenzen die in de vergunning waren voorzien', aldus Huvenne. 'Een belangrijk deel van de oppervlakte die nu wordt gebruikt zal ook na de werken ingericht worden als natuurlijke vegetatie en dus ‘verdwijnt’ het groen daar maar tijdelijk. Ik had die oppervlakte graag nog kleiner gezien, en jij wellicht ook, maar we hebben het niet anders gepuzzeld gekregen. Overigens Is het toch een vrij complexe werf op die locatie want naast de Ring, naast een gasbuis en in een kwetsbaar natuurgebied waar bovendien ook nog eens veel volk passeert…. Om dat allemaal veilig en correct uit te voeren was het een hele puzzel'.


Comfort voor de fietser

En het gevaar dat in zo'n tunnel op een dag ander dan fietsverkeer door komt? Jelle Vercauteren, technisch projectleider van De Werkvenootschap Vlaanderen: 'Het is inderdaad niet de bedoeling om auto’s in de tunnel te krijgen, maar wij streven wel voor comfort voor de fietser en zitten dus op een aanzienlijk breedte (of dus breed genoeg voor een auto). We zullen zeker nog evalueren of er bijkomende signalisatie/afscherming nodig zijn om dergelijke autoritjes te vermijden. Om de toegangshellingen tot de tunnel te maken hebben we inderdaad wel wat ruimte nodig, al doen we er alles aan om de ruimte-inname te beperken, net omdat we in zo’n waardevolle omgeving mogen werken.

Die nieuwe fietstunnel op de Aalsterse Moorselbaan was ook bedoeld om de (fiets)veiligheid te bevorderen al had iemand via een filmpje kunnen vastleggen dat daar ook gemotoriseerd verkeer door kwam. Intussen vroeg de bevoegde schepen aan het Aalsters coillege om bijkomende maatregelen zoals het plaatsen van camera's.

In oktober 2022 zou de fietstunnel aan de Welriekende klaar moeten zijn. We gaan er dan nog eens een kijkje nemen.

(Foto's van de werf dateren van 10.04.2022)









78 weergaven0 opmerkingen