Drie proefopstellingen willen sluipverkeer in Moorsel aanpakken



Vanaf oktober komen er in de vogeltjeswijk in Moorsel drie proefopstellingen voor het verkeer. De voorstellen vloeien voort uit de denkdag over de wijk eerder dit jaar. Ze moeten het sluipverkeer aanpakken en de verkeersleefbaarheid verhogen. In het voorjaar van 2023 wordt samen met de buurt beslist welke oplossingen definitief worden.


Schepen van mobiliteit en wonen Bram Peters (GROEN+) herhaalt nog eens de doelstelling: “Moorsel kent op sommige momenten heel veel sluipverkeer. We willen met deze proefopstelling testen en meten in welke mate we dat sluipverkeer kunnen weren uit de woonwijken.”


Van oktober 2022 tot januari 2023: eenrichtingsverkeer en Sterrebeeklaan geknipt.

Het deel van de Groenlaan tussen de Nachtegalenlaan en de Coigesteenweg wordt dynamisch eenrichtingsverkeer (van 7 tot 10 uur op weekdagen) in de richting van de Coigesteenweg, met uitzondering van de Lijnbussen. In de ochtendspits is het dan niet meer mogelijk om van de Coigesteenweg naar de Groenlaan te rijden. Om sluipverkeer via de Edelweislaan te vermijden, wordt de Sterrebeeklaan geknipt ter hoogte van de huisnummers 67 en 75. De bedoeling? Het doorgaand (sluip)verkeer uit de woonwijk bannen.


Van november 2022 tot februari 2023: herschikking parkeervakken en invoering van een dynamische zone 30

In de Moorselstraat worden de parkeervakken anders geschikt en wordt de zone 30 iets langer, maar dynamisch. Zo blijft de snelheid bij de start en het einde van de schooldag laag en kan een vlotte doorstroming gegarandeerd blijven op minder drukke momenten. Burgemeester Marc Charlier (N-VA): “De Moorselstraat is en blijft een belangrijke verbindingsweg, met een dynamische zone dertig kunnen in functie van het moment veiligheid, snelheid en doorstroming beter in evenwicht gebracht worden.”


Van januari 2023 tot april 2023: eenrichtingsverkeer in de richting van de Groenlaan

In het laatste deel (kant Groenlaan) van de Mezenlaan, de Vinkenlaan en de Nachtegalenlaan wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd, telkens in de richting van de Groenlaan. Dat geldt echter niet voor de Lijnbussen, fietsers en bromfietsers klasse A. Op deze manier moet het doorgaand verkeer uit de woonwijk geweerd worden en op de Groenlaan blijven. In het voorjaar van 2023 volgt een grondige evaluatie en wordt beslist welke opstellingen definitief worden. De evaluatie op het einde van de proefopstellingen zal samen met de inwoners gebeuren en in tussentijd heeft iedereen de kans om de verkeerstellingen te volgen via de website telraam.net.


27 weergaven0 opmerkingen